cerpen nukilanku~~inilah kehidupan~~

Di keheningan malam, kelihatan gerak tubuh orang wanita yang sedang kusyuk menghadap penciptanya. Diaberdoa dalam linangan air mata supaya Allah mengampuni segala dosa-dosa silamnya. Jam menunjukkan pukul 3 pagi namun Aisha,wanita tersebut masih setia di sejadah cintanya.silauan cahaya dari lampu tidurnya menampakkan kesungguhannya memohon keampunan. Bagi Aisha segala esak tangis taubatnya masih tidak cukup berbanding dosa silamnya.
Sebagai seorang wanita yang dilahirkan dengan kecantikkan semula jadi,tidak hairanlah dirinya sering menjadi igauan lelaki ke mana sahaja kakinya melangkah. Jodoh pertemuan adalah kuasa illahi, Aisha dijodohkan dengan seorang lelaki yang beriman oleh kedua orang tuanya. Aisha tidak dapat menolak kehendak orang tuanya walaupun batinnya menjerit membantah tindakan itu. Ketika majlis penikahannya berlangsung, muka Aisha masam mencuka,tidak sedikit pun menunjukkan riak kegembiraan.
Setelah semuanya selesai, Aisha berada di dalam bilik bersama suaminya,Adam. Keadaan menjadi tegang apabila Aisha meminta hubungan mereka tidak mendatangkan apa-apa hasil dan Aisha tidak mahu perhubungan ini bertahan dengan lamanya. Setelah kedua-dua diam sebentar,Adam memulakan bicara.
“sayang… salahkah kalau kita mencuba untuk menyayangi satu sama lain. Masjid yang baru kita bina ini akan saya pertahankan. Setelah saya menikahi awak,saya berjanji awaklah pemaisuri hati saya yang akan saya jaga walaupun nyawa saya yang perlu saya korbankan. Sayang… saya berjanji, saya akan membuat awak bahagia disamping saya” ucap adam memujuk Aisha.
“bahagia? Eh,kau dah gila ke? Aku takkan dan tak pernah sayang kau. Aku tak puas dengan kehidupan aku lagi!!! Kalau bukan kerana mak dan ayah,mati-mati aku takkan terima kau! Kau dengar sini eh, perkahwinan ini hanya syarat,bila dah cukup masa ,aku nak kau lepaskan aku!” jerit Aisha.
Adam hanya mendiamkan diri .dia tahu Aisha masih marah kerana terpaksa berkahwin dengannya. Adam juga tidak menyangka akan dikahwinkan secepat ini. Dia juga menurut kata orang tuannya. Walaupun baru menamatkan pengajian dalam bidang syariah di Mesir,Adam akur tentang jodohnya. Bagi Adam pilihan orang tua adalah pilihan yang terbaik.dia akan berusaha menjadi seorang ketua keluarga seperti yang ditetapkan dalam islam. Malam itu Adam tidur di lantai bebantalkan lengan dan berbekalkan doa agar segala-galannya akan menjadi baik.
Hari-hari yang dilalui memang memerlukan segenggam ketabahan. Aisha akan mencari jalan untuk memulakan pertengkaran. Setiap kali berlakunya pertengkaran,Adam akan beralah dan cuba meleraikannya. Aisha yang bekerja sebagai seorang setiausaha di sebuah syarikat masih tidak puas menikmati kehidupan luarnya. Tidak pernah dia menjalankan tanggungjawab sebagai seorang isteri, apatah lagi melayan suaminya dengan baik. Adam tetap menunggu saat itu dengan penuh kesabaran.
Suatu hari ketika dalam perjalanan ingin bejumpa dengan Aisha di pejabatnnya, adam melihat Aisha berjalan berpegang tangan dengan seorang lelaki menuju ke sebuah restoran. Jantung Adam bedegup kencang. Pandangannya kelam, Adam cuba mengawal diri, dia beristighfar beberapa kali. Adam tidak mahu menegur Aisha di khalayak ramai kerana boleh menjatuhkan maruahnya sebagai seorang perempuan. Adam terus pulang kerumah. Adam menunggu aisha di rumah untuk menyelesaikan pekara ini kerana kesabaran Adam ada batasnya dan Adam juga tidak mahu menjadi seorang lelaki dayus.
Pukul 6 petang Aisha tiba di rumah, baru sahaja aisha mahu melangkah kebiliknya Adam memanggilnya.
“aisha,tunggu sebentar, ada perkara yang ingin saya ingin bincang dengan awak” tegur Adam.
“ha? Apa lagi. Saya penatlah. Lainlah awak nak lepaskan saya.” Sindir Aisha
“Aisha!!awak sedar tak ape yang awak kata ni! Tak cium bau syurga perempuan yang meminta cerai tanpa sebab.., dah tiga bulan kita bernikah, tidak ada sedikit ruangkah di hati awak tu untuk saya?? Kenapa awak keraskan hati awak? Apa lagi yang perlu saya buat untuk awak. Apa yang perlu saya buat untuk dapatkan cinta dihati awak.saya tak pernah sentuh awak tapi awak benarkan lelaki lain sentuh awak? Siapa lelaki yang penggang tangan awak tengah hari tadi” luah Adam dengan suara yang agak tinggi.
“oh, jadi awak dah nampaklah segala-galanya..urmm.. encik adam untuk pengetahuan awak, bukan salah saya,saya dah jelaskan pada awak dari dulu lagi, saya takkan pernah sayang awak. Lelaki tadi tu kekasih saya,dan lagi satu lagi untuk pengetahuan awak dalam perut ni adalah zuriat dia.” Terang Aisha tanpa mempedulikan perasaan Adam.
“Astaghfirullah.. Aisha, kenapa awak sanggup berzina? Dosa besar Aisha, dosa besar,, awak tau tak?!!
“awak yang tak ceraikan saya , jadi saya pilih jalan ini. Puas hati awak??” Aisha menjenggilkan matanya lalu berlalu masuk kebilik.
Adam teduduk di sofa seakan tidak percaya, Aisha sangup melakukan perbuatan yang telarang dalam islam. Adam berasa bersalah kerana tidak memenuhi permintaannya sehingga Aisha sanggup melakukan pebuatan terkutuk itu. Adam mengambil wudhuk dan menunaikan solat magrib. Dalam doanya Adam berharap Allah menunjukkan jalan bagi menyelesaikan masalahnya. Setelah termenung panjang di sejadah, Adam bangun lalu mengetuk pintu Aisha.Aisha enggan membuka pintunya.

“aisha, saya tahu awak dengar apa yang saya nak cakap ni, saya minta maaf kerana saya tak lepaskan awak, awak telah memilih jalan yang salah. Saya tak nak orang yang saya sayang mengulangi kesilapan ini lagi. Kita selesaikan secara baik. Saya Adam haikal bin said melepaskan nurul Aisha dengan talak satu. Awak nikahlah dengan pilihan awak dan teruskan dengan jalan Allah. Saya doakan kebahagiaan awak. Maafkan saya tak dapat buat yang terbaik dalam perhubungan ini. Saya pergi dulu, jaga diri awak sayang..” Adam berlalu dari rumah itu dengan jujuran air mata. Itulah kali pertama dia memupuk rasa cinta pada insan bergelar wanita. Hatinya sangat pilu tapi dia redha dengan ketetapan Allah.

Berlainan dengan Aisha, hatinya berbunga riang. Tidak sabar rasanya berjumpa dengan kekasih hati ingin memberitahu berita gembira ini. Akhirnya dia mengikut kehendak hatinya. Namun jauh di sudut hatinya terdetik satu perasaan yang sangat sunyi dan diulit kesedihan.Aisha cuba membuang perasaan itu jauh-jauh.
Keesokkan hari, selepas makan Aisha berkata sambil tersenyum pada Johan, kekasihnya.
“johan,I ada berite baik ni.”
“berita ape?” Tanya johan binggung
“Adam dah lepaskan I, jadi kite bolehlah bina keluarga kite sendiri bersama anak yang bakal lahir ni.” Terang Aisha kegembiraan.
“ha! Adam dah lepaskan u? biar betul, bukan adam sayang sangat dengan u, macam mane plak Adam boleh lepaskan u.?
“erm sebab dia nak kite kawin dan menjalani hidup dijalan yang betul, kenapa u macam tak gembira?” Tanya Aisha.
“erm,gembira,,gembira sangat-sangat…marilah kita balik” jawab johan acuh tak acuh.
Dalam hati johan timbul belbagai perasaan..takut,marah dan binggung. Bagaimana dia mahu menikahi aisha sedangkan dia sudah mempunyai isteri.kesenangan yang dia perolehi juga hasil dari harta isterinya.menikahi aisha bermaksud dia akan kehilangan segala-galanya. Lagipun perhubungan dia dengan Aisha hanya sekadar mengikut nafsu. Johan pening dan buntu memikirkan untuk menyelesaikan masalahnya.

Malam tersebut johan tidak dapat melelapkan mata. Pelbagai cara dia fikirkan untuk menyelesaikan masalah ini. Johan betul-betul buntu kerana di sudut hatinya dia menyayangi isteri dan anaknya. Jika perkara ini terbongkar, johan pasti isterinya mesti meminta cerai. Johan semakin buntu dan akhirnya johan mendapat idea. Johan terpaksa melakukan semuanya demi kepentingannya bersama keluarganya.

Keesokan harinya johan bertemu dengan aisha. Johan berterus terang pada aisha yang dia sudah berkahwin dan meminta aisha mengugurkan kandungannya dan kembali bersama adam. Johan mengatakan perhubungan ini hanya sebuah kesilapan. Johan tidak sanggup meninggalkan keluargannya untuk bersama Aisha.
Tiba-tiba pandangan Aisha menjadi kelam.. dia duduk sebentar di sebuah bangku berdekatan tempat itu. Johan rasa bersalah namun hanya itu jalan keluar yang ada. Setelah lama minit kemudian Aisha mengangkat kepalanya.merah mata Aisha dengan jujuran air mata.
“awak ingat nak lepaskan diri macam tu!! Ok fine..awak dah ada jalan awak, saya pun ada jalan saya! Kalau awak tetap tak nak bertanggungjawab saya akan beritahu isteri awak!” tengking Aisha sambil berlalu meninggalkan johan. Johan memanggil Aisha namun Aisha tidak berpaling sedikit pun.
Hati Aisha remuk. Orang yang paling disayanginya sehingga dia sanggup mengadai maruahnya telah mempermainkan perasaannya. Kakinya bagai tidak bolah melangkah lagi. Air matanya tidak putus-putus berjujuran.
Sampai di rumah Aisha terus menuju ke katil. Aisha terus menangis. Baginya kehidupannya sudah sampai ke penghujungnya. Dia mengusap perutnnya yang semakin membesar. Tidak tahu ingin mengadu masalahnya pada siapa.kalau mengadu pada ibu bapanya, tentu dia di buang keluarga, pada kawan-kawan pula sudah lama dia mengasingkan diri dari kawannya yang kecewa dengan sikapnnya bersama johan. Saat itu dia rindu pada pujukan dan nasihat- nasihat lembut adam.
“ahh..kalaulah aku boleh putarkan masa..” tangis aisha lagi.
Aisha mula mahu membuat tindakan bodoh. Dia ingin membunuh diri, lalu dia ingin kedapur untuk mengambil pisau.baginya tiada lagi guna untuk hidup. Baru sahaja ingin melangkah ke dapur telefon bimbitnya berbunyi. Aisha bercadang ingin mematikan telefon itu namun setelah melihat nama adam tertera di skrin laju tangannya menekan butang hijau.
“ Assalamualaikum Aisha” suara lembut adam di hujung talian.
“waalaikummusalam” jawab Aisha tersekat-sekat.
“maaflah menganggu Aisha, tapi saya hanya sekadar ingin bertanya khabar dan mahu mengetahui keaadaan Aisha sebab sebelum habis edah Aisha tetap di bawah tanggunjawab saya. Lagipun Aisha kan sedang berbadan dua.” Kata Adam memulakan bicara.
Aisha tidak dapat membendung air matanya lagi.
“adam..saya…” esak tangis Aisha semakin menjadi –jadi.
Adam kebingungan..
“kenapa Aisha, kenapa awak menangis..”Adam turut hanyut dalam kesedihan Aisha..dia membiarkan aisha menangis seketika untuk meluahkan perasaan sedih..
Sepuluh minit kemudian bila keadaan menjadi tenang, adam bertanya kembali pada Aisha.
“Aisha, berkongsilah dengan saya masalah awak,jangan simpannya seorang diri,, kalau ada yang boleh saya tolong saya akan tolong dengan izin Allah.”pujuk Adam.
Aisha menceritakan semuanya pada Adam. Dia juga bercadang ingin membunuh diri.
“astafirullah.. Aisha….. saya faham perasaan awak tapi kematiaan buakn ada kesudahannya. Awak bersedia mengadap Allah dalam keadaan awak macam ini? Nasihat adam.
“saya tahu adam tapi saya tiada jalan lain. Saya ingin memberitahu isterinnya tapi tidak sampai hati kerana saya tahu apa perasaan seorang perempuan bila suaminnya curang.
“ aishaku.. dengar kata-kata saya ini. Apa yang lepas itu biarlah ia berlalu, setiap kejadiaan pasti ada hikmahnnya. Kalau awak tetap bersamanya mungkin awak tidak akan bahgia maka Allah telah memutuskan perhubungan ini untuk memeberi kehidupan yang lebih baik pada awak. Berilah ruang pada diri awak untuk kembali pada jalan awak, peliharalah anak yang bakal lahir itu pada jalan yang benar supaya dia tidak mengulangi kesilapan awak. Anak adalah harta yang tidak ternilai Aisha. Hargailah pemberian Allah.” Lembut kata-kata adam.
Aisha mula tersedar akan kesilapannya.sedikit demi sedikit dia dapat menerima kata-kata adam.
“Aisha, kalau awak ingin tahu, awaklah perempuan pertama yang bertahta dihati saya. Cinta saya ikhlas pada awak kerana cinta saya pada Allah. Aisha.. sudi tak awak bersama saya semula , memulakan kehidupan yang baru. Insyaallah saya akan menjaga awak dan anak yang bakal lahir itu dengan baik.” Kata haikal.
“adam..terima kasih…saya berjanji sya akan menjadi yang terbaik untuk awak, maafkan kesilapan saya adam” jawab aisha dengan sedu sedan penuh terharu.

Kehidupan yang mereka lalui selepas itu sangat berbeza. Adam menjaga Aisha dan kandungannya seolah-olah seperti anaknya sendiri. Aisha pula sudah menjadi isteri yang soleha. Dalam hati adam dia memanjatkan syukur kerana Allah menyelamatkan rumah tangganya. Aisha semakin sarat mengandung. Adam tidak membenarkan Aisha bekerja. Dia hanya ingin Aisha berehat sahaja dirumah. Keprihatinan dan kasih sayang adam membuatkan Aisha kagum dengan ketetapan illahi. Dia berjanji tidak akan mengulangi kesilapannya dan berusaha menjadi isteri yang soleha.
Saat yang ditunggu telah tiba. Aisha selamat melahirkan bayi lelaki.Adam dan Aisha tidak putus-putus memanjatkan kesyukuran. Mereka menjalani kehidupan dengan bahagia bersama haikal anak yang baru lahir itu.
Lima bulan kemudian, adam terpaksa ke mesir atas urusan kerja. Pada waktu itu Aisha tidak berapa sihat. Sebelum berangkat ke mesir, adam menemani Aisha ke klinik. Aisha disahkan mengandung. Betapa bahagiaanya adam ketika itu bagai mahu sahaja dipeluk dan dicium isterinya di situ namun adam sedar dia dihadapn doctor. Adam hampir saja membatalkan urusannya ke mesir tapi dilarang Aisha.
“abang..pergilah,,sayang boleh jaga diri. Selama ini pun abang dah banyak manjakan Aisha” pujuk Aisha.
Adam akur dengan kata-kata Aisha. Walaupun hati Aisha berat untuk melepaskan Adam selama dua mingu kerana tidak pernah berpisah dengan adam selama itu. Aisha menantikan kepulangan Adam dengan penuh sabar.
Sebelum Adam pergi adam mengucup dahi isterinnya dan anaknya haikal. Air matanya mengalir kerana terpaksa meninggalkan keluarganya.
“sayang jaga diri bila abang tiada nanti, jaga kesihatan dan jaga adam anan kita baik-baik” pesan adam.
“baiklah abang.” Jawab aisha dengan linangan air mata.
Dua minggu berlalu bagai dua puluh tahun lamanya. Setelah dua minggu berlalu, Aisha bersiap- siap ingin menjemput adam di lapangan terbang. Malam tadi adam menelefonnya supaya mengambilnnya di lapangan terbang pada pukul lima petang. Adam tidak dapat berbual panjang kerana terlalu letih atas urusan kerja. Aisha faham akan keadaan adam dan menyuruh adam tidur awal.
Baru saja mahu melangkah keluar,telefon rumannya berdering. Aisha mengangkat ganggang telefon. Dua minit kemudiaan aisha jatuh terjelepuk, sambil memandang haikal di pelukannya, Aisha menangis. Kapal terbang adam terhempas, dan adam disahkan meninggal di tempat kejadian. Pandangan Aisha gelap. Rengekan haikal menyedarkannya. Aisha bergegas ke hospital.
Upacara pengebumian diadakan di rumah orang tuanya. Aisha tidak kuat untuk meneruskan semuannya. Haikal juga dijaga oleh orang tuanya. Sebulan berlalu, badan aisha menjadi kurus kerna tidak lalu makan. Selepas menunaikan solat isya aisha tertidur di atas sejadah. Aisha bermimpi Adam datang sambil memeluk dan mengucup dahinya. Dalam mimpi itu adam member kata- semangat pada Aisha.
“ sayangku, janganlah berputus asa. Allah sentiasa menjaga awak dan anak kita. Sayangku.. jagalah diri awak agar awak dapat menjaga keluarga kita dan anak kita yang bakal lahir. Dia adalah harta yang saya tinggalkan untuk awak. Sayang.. kita hanya berpisah sementara.. berdoalah kita ditemukan di taman syurga.. InsyaAllah..” adam pergi dengan sebuah senyuman.
Aisha tersedar dari mimpinya, lalu dia beristigfar. Dia telah mengabaikan anaknya. Keesokkan hari nya dia meminta izin kedua orang tuanya untuk pulang kerumah dan menjalankan kehidupan seperti biasa. Kedua orang tuanya bersyukur atas perubahan Aisha.
Walaupun Aisha berasa sangat sedih namun dia perlu berjuang untuk anak-anaknya. Setiap hari dia berdoa dia akan bertemu adam ditaman syurga………
Nukilan..
Siti nurfarah ain bte mohd shah..

0 Response to "cerpen nukilanku~~inilah kehidupan~~"